عوارض زیاد نشستن

احتمالا صندلی دفتر کارتان را وسیله‌ی بی‌ضرر می‌دانید و از عوارض زیاد نشستن اطلاع ندارید. اما باید به شما گوش زد کنم این صندلی در کمین سلامتی شما است.

شاید شما هم فکر می‌کنید زیاد نشستن و پشت میز‌نشینی، کار با رایانه و به اصطلاح، زندگی کارمندی یکی از بهترین مشاغل دنیاست و مزایای خاصی دارد.

مثلا این‌ که به دلیل فعالیت‌های بدنی سخت دچار خستگی‌های مزمن نمی‌شوید، یا اینکه مجبور نیستید در گرما و سرما در معرض آسیب‌های محیطی قرار بگیرید، اما بد نیست بدانید آسیب‌های زیادی سلامتِ پشت‌میزنشین‌ها را تهدید می‌کند.

عوارض زیاد نشستن به شدت رو به افزایش است!

عوارض زیاد نشستن چیست

نشستن ساعت‌های طولانی در طول روز، علاوه بر آسیب به مفاصل و استخوان‌ها و ایجاد گردن درد، کمردرد، زانودرد، بهم ریختگی ساختار قامتی، پوکی استخوان و کاهش توان قلبی و عروقی زمینه ساز بیماری‌های مختلف جسمی و روحی است.

رهایی از عوارض زیاد نشستن

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مرتبط با زیاد نشستن بهتر است افرادی که شلغشان ایجاب می‌کند، مدت زیادی پست میز بنشینند، هر ۳۰ دقیقه یکبار تغییر وضعیت داده، قدم بزنند و حرکات نرم و کششی انجام بدهند.

در تحقیقات جدید ثابت شده کسانی که به مدت یک یا دو ساعت بطور پیوسته می‌نشینند دو برابر کسانی که این مدت را با حرکت همراه می‌کنند در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند.

یکی از پیامدهای پیشرفت تکنولوژی این است که تحرک ما در طول روز کمتر شده، فروشگاه‌های آنلاین و ارتباط‌های مجازی این امکان را به ما می‌دهند که مدت‌های طولانی از روی صندلی یا کاناپه تکان نخوریم و اکثر کارها را از همان‌جا انجام دهیم.

عوارض زیاد نشستن
نشستن با ستون‌مهره‌های C شکل که باعث گوژپشتی یا Kyphosis و شانه گرد می‌شود.

علت گوژپشتی یا کیفوز

افزایش بیش از حد انحنای فوقانی پشت را گوژپشتی، پشت گرد یا کیفوز می‌نامند. کیفوز به دو صورت کیفوز مادرزادی و کیفوز اکتسابی بروز می‌کند.

برخی از کیفوزها برگشت پذیر هستند که اغلب بر اثر رعایت نکردن بهداشت حرکتی و استفاده از وسایلی مانند میز و صندلی نامناسب و نشستن‌های طولانی مدت ایجاد می‌شوند.

یکی از وضعیت‌های مشکل‌ساز، زیاد نشستن با ستون‌مهره‌های C شکل است. این وضعیت منجر به بروز گوژپشتی یا Kyphosis و شانه گرد می‌شود. اما شما می‌توانید با انجام برخی تمرینات ورزشی مانند تمرینات پیلاتس ستون‌مهره‌ها را به وضعیت طبیعی بازگردانید.

زیاد نشستن و احتمال خطر مرگ زودرس

براساس یک تحقیق پزشکی، افرادی که به صورت پیوسته یک یا دو ساعت می‌نشینند بیشتر در معرض بیماری‌های مختلف و احتمال خطر مرگ زودرس هستند تا افرادی که همین مدت زمان را در وضعیت نشسته قرار دارند ولی در آن میان حرکاتی نیز به بدن خود می‌دهند.

کیت دیاز از پژوهشگران دانشگاه کلمبیا که در تحقیق یاد شده مشارکت داشته، اعتقاد دارد اگر افراد مدت زمان نشستن‌شان را به بازه‌های زمانی کوتاه‌‌ تقسیم کنند یا بازه‌های زمانی کمتری را به نشستن اختصاص دهند، از وضعیت سلامتی بهتری نسبت به کسانی برخوردار خواهند بود که به طور مداوم و بی‌حرکت در حالت نشسته به سر می‌برند.

عوارض زیاد نشستن :‌نشستن دربازه زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه کمترین خطر مرگ را برای فرد به همراه دارد.

در این پژوهش ۷۹۵۸ مرد و زن که بالای ۴۵ سال سن داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق از حسگرهایی استفاده شده بود که عدم فعالیت این افراد را در زمان بیداری و در طول یک هفته اندازه‌گیری می‌کردند.

بعد از گذشت ۴ سال از شروع تحقیق، ۳۴۰ نفر از شرکت‌کنندگان در پژوهش فوت کردند. پژوهشگران می‌خواستند به این پرسش پاسخ دهند که خطر مرگ افراد تا چه حد با الگوی نشستن روزانه‌شان در ارتباط است؟

این مقایسه نشان داد افرادی که در طول روز بیشتر در وضعیت نشسته بودند، مثلا ۱۳ ساعت در روز در این ضعیت بودند و بازه زمانی نشستن آنها بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بود. دو برابر افرادی که ساعت‌های کمتری را نشسته بودند یا در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری در وضعیت نشسته قرار داشتند در معرض خطر مرگ زودرس قرار گرفته بودند.

راهکارهای ساده برای افرادی که زیاد می نشینند

– برخی از کارهایتان را ایستاده انجام دهید.

– هر نیم ساعت حرکتی به بدنتان بدهید و حرکات کششی انجام دهید.

– لم ندهید و صندلی را به سمت میزتان بکشید. سر و گردنتان را به حالت خنثی، به‌ طوری‌که به جلو و عقب خم نشوند، نگه دارید.

– ارتفاع میز را نسبت به قد خودتان تنظیم کنید تا آرنج و شانه‌های شما آزاد و رها باشند و مچ دست‌های شما خم نشوند.

حرکات ورزشی برای پشت میز کار

نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر باعث می‌شود دردهایی در قسمت کتف و شانه، گردن و پشت بدن ایجاد شود. این امر به خصوص اگر اصول صحیح نشستن رعایت نشود بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اغلب افراد پس از اینکه مدتی به صورت نشسته قرارگرفته‌اند به یک سمت خم می‌شوند و بدن در حالتی غیر اصولی قرار می‌گیرد و صدمات بیشتری را در دراز مدت متحمل می‌شود. به همین دلیل است که شاهد هستیم، افرادی که شغل آنها به اصطلاح پشت میز نشینی است بیشتر از دردهای عضلانی شکایت می‌کنند.


تمریناتی که در ویدئو بالا نشان داده‌ام، عضلات شکم، کمر، گردن و شانه‌ها همچنین عضلات ران و عضلات سرینی باسن را درگیر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تناسب اندام شما در اثر کار زیاد از بین برود و باعث از بین رفتن عوارض زیاد نشستن می‌شوند.

Summary
عوارض زیاد نشستن
Article Name
عوارض زیاد نشستن
Description
براساس یک تحقیق پزشکی، افرادی که به صورت پیوسته یک یا دو ساعت می‌نشینند بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند تا افرادی که همین مدت زمان را در وضعیت نشسته قرار دارند ولی در آن میان حرکاتی نیز به بدن خود می‌دهند.
Author
Publisher Name
http://hassanmousavi.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *