ورزش پیلاتس چیست؟

پیلاتس چه ورزشی است؟ پیلاتس روش تمرینی است که بر افزایش قدرت عضلات مرکزی بدن تاکید دارد، تمرکز پیلاتس بر اصلاح ساختار بدن، افزایش تعادل و انعطاف پذیری است. همچنین بر ارتباط ذهن و بدن متمرکز است و ﺑﯿﻦ ﺑﺪن و ﻣﻐﺰ هارمونی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ اﯾﺠﺎد می‌کند.

.

جوزف پیلاتس پایه گذار ورزش پیلاتس

این فرم نوین از ورزش توسط جوزف پیلاتس در آلمان ابداع شد، جوزف پیلاتس در ابتدا این روش تمرینی را به نام کنترولوژی Contrology نامگذاری کرد. ﮐﻪ ﭘﺲ از ﻣﺮگ وی به دﻟﯿﻞ اﺣﺘﺮام و ﺣﻔﻆ ﯾﺎد و ﺧﺎطﺮه او ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎزﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﻪ ﻧﺎم ﭘﯿﻼﺗﺲ ﻣﺘﺪاول ﺷﺪ.

ورزش پیلاتس یکی از پرطرفدار ترین ورزش ها در دنیا است

جوزف پیلاتس در دهه ۱۹۲۰ به ایالات متحده مهاجرت کرد و یک استودیوی Pilates را در نیویورک تاسیس کرد. او در همین استودیو پیلاتس را توسعه و اولین مربیان پیلاتس را آموزش داد.

جوزف پیلاتس در استودیوی Pilates که در نیویورک تاسیس کرده بود.

کنترولوژی یا علم کنترل بدن

کنترلوژی امروزه بیشتر با عنوان پیلاتس شناخته می‌شود. در واقع جوزف پیلاتس روش تمرینی خود را Contrology نام گذاری کرد. او در کتابی با نام «بازگشت به زندگی» ادعا می‌کند که کنترولوژی یا علم کنترل بدن، بدن را یکپارچه می‌کند.

کنترلوژی یا پیلاتس حالت‌های اشتباه را تصحیح می‌کند، توانایی فیزیکی را بهبود می‌بخشد، ذهن را تقویت و روحیه را افزایش می‌دهد. اﻓﺮاد در ھﺮ وﺿﻌﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ورزﺷﮑﺎر ﺣﺮﻓﻪای ﯾﺎ ﺗﺎزه ﮐﺎر، خانم های ﺧﺎﻧﻪ دار ﯾﺎ آﻗﺎﯾﺎن ﮐﺎرﻣﻨﺪ و ﭘﺮ ﻣﺸﻐﻠﻪ اﮔﺮ ورزش ﭘﯿﻼﺗﺲ را آﻏﺎز ﮐﻨﻨﺪ، قطعا ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﺜﺒﺖ آن را ﺧﻮاھﻨﺪ دﯾﺪ.

ورزش پیلاتس چگونه است؟

ورزش پیلاتس عبارت است از ايجاد هماهنگی كامل بين ذهن و جسم، به کمک این روش ابتدا به شيوه هدفمند، افراد کنترل کامل جسم خود را در دست می‌گیرند، سپس با تكرار حركات به تدريج پيشرفت می‌كنند و به يك نوع هماهنگی طبيعی دست پیدا می‌کنند.

ﺑﺎ ﺷﺮوع تمرینات ﭘﯿﻼﺗﺲ به شکل محسوسی شاهد ﺗﻐﯿﯿﺮ در ظﺎھﺮ و عملکرد اندام‌ها خواهید بود. تمرینات ورزش پیلاتس ﺑﺪنی ﻣﺘﻮازن و موزون، ﺻﺎف و ﮐﺸﯿﺪه و بسیار منعطف ﺑﺎ ﻗﺪرتی یکپارچه را برای شما بوجود می‌آورد.

کلاس پیلاتس چطور برگزار می‌شود؟

روش Pilates Mat یا شاخه زمینی و بدون دستگاه تمرینات پیلاتس، به طور معمول در هر جلسه ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و شامل یک سری حرکات خاص است که باعث یکپارچه‌سازی اندام‌ها، افزایش قدرت، تنظیم تنفس و تقویت هسته مرکزی بدن شما خواهد شد.

تمرینات پیلاتس با توجه مدیریت مربی کلاس، با ترتیب خاصی پشت سرهم و یکی بعد از دیگری انجام می‌شوند. تمام این حرکات دارای اسامی خاصی هستند مانند حرکت صد یا hundred exercise، حرکت کریس کراس یا criss cross exercise و حرکت قو یا swan exercise

انجام حرکت‌ پیلاتس ممکن است ساده به نظر برسند، اما اجرای آن‌ها نیاز به دقت و کنترل بالایی دارد. حرکات پیلاتس مانند انجام یک سری از ورزش صبگاهی نیست، چراکه در این روش تأکید جدی روی تکنیک صحیح اجرا وجود دارد.

ورزشی برای تقویت تنفس و افزایش حجم ریه

در بسیاری از پژوهش‌ها ثابت شده شیوه صحیح تنفس می‌تواند قوای ایمنی بدن را تقویت کند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و آهنگ پیری را کند سازد، همچنین تاثیر ورزش‌های تنفسی بر عمل هضم و تقویت دستگاه گوارش نیز غیرقابل انکار است.

با مداومت بر انجام تمرینات پیلاتس که منجر به تقویت عضلات بین‌دنده‌ای می‌شود می‌توان حجم ریه را افزایش داد، فرآیند خودآگاه تنفس را تجربه و ریتم تنفس را تنظیم کرد.

از مهم‌ترین اصول ورزش پیلاتس روش تنفسی آن است

با مداومت بر انجام این تمرینات که منجر به تقویت عضلات بین‌دنده‌ای می‌شود می‌توان حجم ریه را افزایش داد، فرآیند خودآگاه تنفس را تجربه و ریتم تنفس را تنظیم کرد، در نتیجه طعم رهایی و در لحظه بودن را چشید.

تقویت عضلات core یا عضلات مرکزی بدن

تقویت عضلات مرکزی بدن برای همه‌ی ضروری است، پیلاتس باعث تقویت این عضلات که شامل درونی‌ترین عضلات شکم مانند: ماهیچه راست شکم، ماهیچه مایل بیرونی شکم، ماهیچه مایل درونی شکم، ماهیچه‌های سرینی یا عضلات گلوتئال، عضلات ارکتور اسپاین یا عضلات راست‌کننده ستون مهره‌‌ها، عضله کوادراتوس لومبار یا مربع کمری و… می‌شود.

اگر این عضلات به خوبی تقویت شده باشند، طرز نشستن و ایستادن ما نیز صحیح و فعالیت و حرکت برای ما ساده‌تر خواهد شد. اما اگر core muscles ما ضعیف باشند احتمال آسیب و مصدومیت‌ در ما افزایش پیدا می‌کند.

کاهش توده چربی‌ بدون کاهش حجم توده عضلانی

Pilates می‌تواند به شما کمک کند چربی بسوزانید، عضله از دست ندهید و تمام اجزای بدن به ویژه عضلات شکم، پاها و باسن را ورزیده کنید. این تمرینات بدن شما را شکل می‌دهد و ظاهر بی نظیری برای شما به ارمغان می‌آورد، تمرینات متنوع ورزش پیلاتس باعث کاهش توده چربی و افزایش بافت عضلانی می‌شود.

هر کسی با هر شرایطی می‌تواند پیلاتس کار کند

از آنجایی که Pilates می‌تواند در سطوح مختلف انجام شود، از برنامه تمرینی ملایم تا تمرینات سنگین و چالش برانگیز، بنابراین اکثر افراد با این نوع تمرین مشکلی نخواهند داشت. حرکات ورزش پیلاتس برای مبتدیان و افرادی که در حال حاضر به طور منظم ورزش می‌کنند مناسب است.

توصیه من این است چنانچه از دیسک کمر یا گردن، آرتروز یا ام اس رنج می‌برید یا باردار هستید حتما قبل از شرکت در کلاس‌های پیلاتس ابتدا با پزشک مشورت کنید.

اگر مدتی است ورزش نکرده‌اید یا فکر می‌کنید مبتدی هستید، می‌توانید با تمرینات پایه‌ای شروع کنید و سپس هنگامی که بر آنها تسلط پیدا کردید، در کلاس‌های پیشرفته شرکت کنید یا از یک مربی خصوصی پیلاتس کمک بگیرید.

ورزشی مناسب برای تناسب اندام در خانه

امکان انجام تمرینات پیلاتس در خانه یا محل کار هم هست، این روش تمرینی می‌تواند یک تمرین خانوادگی یا دوستانه باشد. شما می‌توانید پیلاتس را در خانه خود تجربه کنید، در این رابطه، ویدئو، کتاب الکترونیک و مطالب متنوعی هم وجود دارد.

امکان انجام تمرینات پیلاتس در خانه یا محل کار هم هست، این روش تمرینی می‌تواند یک تمرین خانوادگی یا دوستانه باشد. شما می‌توانید پیلاتس را در خانه خود تجربه کنید

اگر مبتدی هستید ابتدا در کلاس‌های معتبر پیلاتس شرکت کنید تا بتوانید روش درست انجام تمرین‌ها را یاد بگیرید، این کار از هرگونه صدمه احتمالی و انجام نادرست حرکات جلوگیری می‌کند.

اگر عزمتان را جزم کرده‌اید تا پیلاتس را در خانه تجربه کنید، باید یک زیرانداز پیلاتس یا چیزی شبیه آن داشته باشید، بهتر است یک حوله کوچک و چنانچه نوشیدنی خاصی هم مصرف می‌کنید همراه خود داشته باشید به اضافه یک دست لباس مناسب که در آن راحت باشید

ورزش پیلاتس در روند درمان طب فیزیکی و توانبخشی مناسب است

بسیاری از درمانگاه‌های توانبخشی و مراکز طب فیزیکی در حال حاضر Pilates را به عنوان یک فرم تمرینی بسیار تاثیرگذار به مراجعان خود پیشنهاد می‌دهند. تحقیقات نشان داده که Pilates می‌تواند راهکار مؤثری برای عارضه‌ها و بیماری‌هایی مانند: گردن درد و کمردرد مزمن، ام اس، فیبرومیالژیا، اسکولیوز و… باشد.

پیلاتس همچنین برای ورزشکاران، رقصنده‌ها و ورزشکاران رشته‌های زرمی که آسیب خاصی دارند و نیاز به توانبخشی برای بازگشت به سطح بالای توانایی را دارند بسیار مناسب است.

Summary
ورزش پیلاتس چیست؟
Article Name
ورزش پیلاتس چیست؟
Description
پیلاتس روش تمرینی است که بر تقویت قوای عمومی بدن خصوصا افزایش قدرت عضلات مرکزی بدن تاکید دارد، تمرکز پیلاتس بر اصلاح ساختار بدن، افزایش تعادل و انعطاف پذیری است.
Author
Publisher Name
http://hassanmousavi.ir

3 Replies to “ورزش پیلاتس چیست؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *