کراس فیت چیست

کراس فیت تمرینی مبتنی بر رقابت و ترکیبی است از تمرینات تناوبی با شدت بالا، وزنه‌برداری، پلایومتریک، پاورلیفتینگ، ژیمناستیک، کالیستنیک و… که توسط گرگ گلسمن بنیان‌گذاری و ثبت تجاری شده‌ است.

در حال حاضر این روش تمرینی توسط هزاران نفر در سالن‌های ورزشی مخصوص انجام می شود که تقریبا نیمی از آنها در ایالات متحده واقع شده‌اند.

تمرینات CrossFit بنابر ادعای اینکه باعث آسیب‌های متعددی از جمله رابدومیولیز(آسیب و تخریب عضلات اسکلتی) می‌شود، مورد انتقاد‌های فراوانی قرار گرفته است.

کراس فیت چیست
کراس فیت تمرینی مبتنی بر رقابت و ترکیبی است از تمرینات تناوبی با شدت بالا

بررسی اجمالی کراسفیت

کراس فیت به انگلیسی CrossFit اولین بار در سال ۱۹۹۶ تحت عنوان موسسه Cross-Fit ثبت شد. این موسسه در سال ۲۰۰۵ فقط ۱۳ نفر و در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۰۰۰ نفر عضو داشت. از مربیان معروف کراس فیت می‌توان به لوئی سیمونز، جان ولبورن و باب هارپر اشاره کرد.

موسسه کراسفیت روش ابداعی خود را چنین توصیف می‌کند: حرکات عملکردی بسیار متنوع که با شدت بالا در مدت زمان طولانی و دامنه‌‌ی حرکتی معین اجرا می‌شوند.

کراسفیت قصد دارد تناسب اندام را توسط ده مولفه آمادگی جسمی توسعه دهد: استقامت قلبی عروقی، استقامت تنفسی، استقامت، قدرت، انعطاف پذیری، سرعت، هماهنگی، چابکی، تعادل و تمرکز

CrossFit یک سبک زندگی است که می‌توان از آن برای تحقق هر هدفی بهره برد. از بهبود سلامتی تا کاهش وزن و عملکرد بهتر. این روش برای همه کار می کند، افرادی که تازه کار هستند و افرادی که سالها آموزش دیده اند.

از نقاط قوت این ورزش گروهی، رقابتی‌بودن آن است. این ورزش برای افرادی است که همیشه به‌دنبال چالش‌های جدید هستند. افرادی‌که در این کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند، به‌عنوان CrossFitter شناخته می‌شوند و همه باهم تعامل دارند.

کراس فیت چیست
افرادی‌که در کلاس کراس ‌فیت ثبت‌نام می‌کنند، به‌عنوان CrossFitter شناخته می‌شوند و همه باهم تعامل دارند.

برنامه تمرینات کراس فیت

زمان کلاس‌های کراسفیت معمولا یک ساعت است که در سالن‌های ورزشی مخصوصی به نام “باکس کراس فیت” تشکیل می‌شوند. یعنی محیط باشگاه را در زبان کراس‌ فیتی Box یا جعبه می‌نامند.

برنامه هر جلسه شامل تمرینات گرم کردن، تمرینات کششی، تمرین‌های افزایش مهارت و تمرین روز یا workout of the day که به صورت اختصاری WOD نامیده می‌شود تقسیم می‌شوند.

باکس کراس فیت برای بعضی‌ها شبیه سالن بدن سازی است اما برای کراسفیترها بهشت است. این سالن یا باکس ورزشی تمام تجهیزات لازم برای طیف وسیعی از WOD را دارد.

در سالن‌های ورزشی CrossFit از تجهیزات مختلف استفاده می‌شود از جمله: هالتر، دمبل، حلقه‌های ژیمناستیک، کتل بل، مدیسن بال، دستگاه روئینگ و…

برنامه تمرینی کراسفیت غیرمتمرکز است، اما روش کلی آن توسط هزاران نفر از ورزشکاران، آتش نشانان، گروه‌های نظامی و نیروهای ویژه استفاده می شود.

کراس فیت چیست
تمرینات کراس فیت بنابر ادعای اینکه باعث آسیب‌های متعددی می‌شود، مورد انتقاد‌های فراوانی قرار گرفته است.

معایب کراس فیت

از اوایل سال ۲۰۰۰ که کراس فیت محبوبیت پیدا کرد. ایجاد آسیب‌های مرتبط با آموزش CrossFit بحث برانگیز بوده است. منتقدان موسسه CrossFit-Inc را به استفاده از حرکات خطرناک و شدت نامناسب تمرین و عدم آموزش مناسب مربیان متهم کرده‌اند.

در پاسخ به این انتقادها موسسه CrossFit-Inc ادعا می‌کند، کراس فیت اگر با تکنیک ضعیف هم انجام شود نسبتاً ایمن است! اما اگر با تکنیک خوب انجام شود بسیار ایمن و اثر بخش است.

همچنین این موسسه ادعا می کند که خطر آسیب را می توان با مقیاس گذاری مناسب و تغییر تمرینات کاهش داد، مفهومی که در وب سایت موسسه و در دوره مربیان سطح یک کراس‌فیت آموزش داده شده است.

در چند سال اخیر رابطه بین انجام تمرینات CrossFit و ابتلا به رابدومیولیز ورزشی موضوع بحث برانگیزی بوده است. برخی از متخصصان پزشکی ادعا کرده‌اند که هم روش تمرین و هم محیط ایجاد شده توسط مربیان کراس فیت، ورزشکاران را در معرض خطر ابتلا به رابدومیولیز قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *