کالری چیست

کالری چیست و چرا مهم است؟ کالری برای اولین بار در سال ۱۸۲۴ توسط نیکولاس کلمنت به عنوان واحدی از گرما تعریف شد. بین سال‌های ۱۸۴۱ و ۱۸۶۷ این لغت به فرهنگ‌های انگلیسی و فرانسوی هم افزوده شد.

اما امروزه معمولا همه‌ی افراد در تمام دنیا زمانی که می‌خواهند رژیم بگیرند با کالری سر و کار خواهند داشت و به مصرف کالری روزانه خود دقت می‌کنند، اما واژه کالری چه معنایی دارد؟

کالری به زبان ساده

در دهه‌های گذشته رژیم‌های مبتنی بر محاسبه انرژی مصرفی روزانه و رژیم‌های غذایی با کالری مشخص همواره از بهترین روش‌های علمی و مورد توجه بوده‌اند.

در ایران هم تقریبا همه مراکز علمی که در زمینه تغذیه و مدیریت وزن فعالیت دارند بر مبنای شمارش کالری و برنامه غذایی دقیق عمل می‌کنند.

کلمه کالری معمولاً با تعداد کیلو کالری kcal برای اندازه گیری انرژی تغذیه‌ای استفاده می‌شود. در ایالات متحده، بیشتر متخصصان تغذیه واحد کیلو کالری را به واحد کیلوژول ترجیح می دهند، اما در اکثر کشورهای دیگر، متخصصان تغذیه کیلوژول را به کیلو کالری ترجیح می دهند.

برای مثال قوانین اتحادیه اروپا در زمینه برچسب گذاری مواد غذایی به هر دو شاخص کیلوژول و کیلو کالری در تمام برچسب‌های تغذیه ای نیاز دارد، اما کیلوژول‌ها در ابتدای برچسب ذکر شده‌اند.

در ایران نیز واحد کیلوکالری متداول است. اما برای دقیق‌تر شدن در ابن بحث باید اشاره کنم که به دلایل تاریخی، در دنیا دو تعریف اصلی از کالری مورد استفاده قرار می گیرد. کالری کوچک و کالری بزرگ که در ادامه هر دو را تشریح می‌کنم.

کالری کوچک

گرم کالری چیست؟ کالری کوچک یا gram calorie که با cal مشخص می‌شود. کالری کوچک در واقع میزان انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای یک گرم آب با یک درجه سانتی‌گراد است با این حساب یک کالری تقریبا برابر با ۴.۱۸۴ ژول می‌باشد.

کالری بزرگ

کیلو کالری چیست؟ کالری بزرگ یا food calorie که با نماد kcal مشخص می‌شود. کالری بزرگ که به آن کالری تغذیه‌ای هم گفته می‌شود میزان انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای یک کیلوگرم آب با یک درجه سانتی‌گراد است. با این حساب یک کیلو کالری تقریبا برابر با ۴۱۸۴ ژول می‌باشد.

گرچه به لحاظ فنی نام صحیح کیلوکالری است. اما همه از جمله متخصصان تغذیه، از واژه‌ی مخفف کالری استفاده می‌کنند.

حسن موسوی

کالری و رژیم غذایی

با اینکه کالری واحدی برای اندازه‌گیری میزان انرژی در فیزیک و شیمی مطرح است، ولی به علت کاربرد آن برای محاسبه انرژی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در میان مردم عادی هم بسیار کاربرد دارد.

کاربرد فراوان کالری به این موضوع اشاره دارد که میزان کالری مورد نیاز هر فرد باید با میزان کالری که از تغذیه روزانه دریافت می‌کند متوازن باشد چراکه عدم این توازن منجر به اضافه‌وزن و چاقی و یا کمبود وزن می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب ما اندازه‌ی پرس‌های غذایی خود را بسیار کمتر از حد برآورد می‌کنیم و متوجه نیستیم چرا وزنمان افزایش پیدا می‌کند یا چرا طبق برنامه‌ی غذایی وزنمان کم نمی‌شود.

بهترین روش برای تعیین مقدار چیزی که می‌خورید اندازه‌گیری و وزن کردن آن است. بشقاب خود را با مقدار غذای عادی‌ای که می‌خورید پر کنید و بعد با استفاده از فنجان، قاشق یا ترازو اندازه بگیرید.

سپس در پایان هر روز بنشینید و کالری‌هایی را که برای هر خوراکی خورده‌اید با برچسب مواد غذایی مطابقت دهید. البته می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مختلفی هم که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند هم استفاده کنید.

کالری ها از کجا می‌آیند

کالری ماده غذایی نیست! ولی مواد غذایی خاصی کالری‌ها را ایجاد می‌کنند. پروتئین، کربوهیدرات و چربی موجود در مواد غذایی گوناگون کالری‌ها را به وجود می‌آورند.

  • یک گرم پروتئین ۴ کالری ایجاد می‌کند
  • یک گرم کربوهیدرات هم ۴ کالری ایجاد می‌کند
  • اما یک گرم چربی ۹ کالری ایجاد می‌کند

مواد دیگری مانند آب، مواد معدنی و ویتامین‌ها، نه کالری فراهم می‌کنند و نه فیبر یا کلسترول.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *